YinYoga

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna.. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

 

I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen Utan vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (i så kallad passiv stretch).

Vi är alla unika och behöver därför anpassa yogapositionerna efter våra kroppar, därför kan samma position se ut på helt skilda sätt hos olika personer beroende på hur rörliga leder och muskler vi har samt hur vårt skelett ser ut.

Med fokusering på leder, ligament och bindvävnad är yinyogan en ideal yogaform för alla som sportare, styrketränar eller om man utför annan dynamisk yoga (yangyoga).

Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, block och rep, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. 

Har du en långvarig stelhet och ryggvärk, knä och/eller nackproblem, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar och snabb livsstil med mycket prestation så passar denna yogastil dig

Props- hjälpmedel

Props är olika former av redskap.

Det är fysiska redskap som hjälper oss att utföra positioner efter förutsättningar för just våra kroppar. De kan hjälpa både till att avlasta kroppen och släppa på spänningar. Props kan exempelvis vara block. rep, bolster, filtar och kuddar.